SUFFERING

Miksi

 

"Who in the days of his flesh, when he had offered up prayers and supplications with strong crying and tears to him that was able to save him from death, and was heard in that he feared; Though he were a Son, yet learned he obedience by the things which he suffered; And being made perfect, he became the author of eternal salvation to all them that obey him." (Hepr. 5:7-9)

 
Ps. 139:16

Katselen Pimeyden ytimessä-elokuvaa ja itken "elävältä haudattuja" tyttäriäni. Yksinäisen Mel Gibsonin "tytär" tapetaan raa´asti kotiportaille isänsä syliin. Katselen kuten hän kaitafilmikuvia lasteni lapsuudesta. Sydämessäni yhdyn Gibsonin huutoon: "I can not take it!" Trailer

Filistealaisten vankina Daavid rukoilee: "Pakolaisuuteni päivät sinä merkitset muistiin. Kokoa kyyneleeni leiliisi, merkitse ne kirjaasi." (Ps. 56:9)

Pohjoinen puhuu (zoomaa)
Vastaus kärsimyksen miksi-kysymykseen löytyy Raamatusta. Jumala uskoi luoduilleen vapaan tahdon. Ihminen valitsi tottelemattomuuden ja sen mukana karkotuksen täydellisestä maailmasta, kärsimyksen ja kuoleman, kunnes tulisi suurin Kärsijä. Omassa elämässä tai maailmassa voi olla niin suurta kipua ja tuskaa, että ihminen ilman luottamusta täydelliseen Jumalaan ja hänen rakkauteensa, jonka hän osoitti ristillä, saattaa menettää toivonsa. Frankl kertoo syvimmästä kokemuksestaan keskitysleirissä: "Todennäköisyys selvitä hengissä oli vajaa 4% . Ei edes näyttänyt mahdolliselta, saati todennäköiseltä, että ensimmäisen kirjani käsikirjoitus, jonka olin piilottanut takkiini, tulisi koskaan pelastetuksi. Joten minun oli alistuttava ja kestettävä henkisen lapseni menettäminen. Näytti siltä, että minusta ei jäisi mitään jäljelle, ei henkistä eikä fyysistä lasta. Siten jouduin pohtimaan, miksi elämältäni oli riistetty näissä oloissa sen perimmäinen tarkoitus. En silloin vielä huomannut, että vastaus tähän kysymykseen, jonka kanssa niin kiihkeästi kamppailin, oli jo varastoituna minua varten ja että pian sen jälkeen tämä vastaus annettiin minulle. Se tapahtui kun minun oli luovuttava vaatteistani ja perittävä vuorostani välittömästi Auschwitzin rautatieasemalle saapumisensa jälkeen kaasukammioon lähetetyn asukkaan loppuun kuluneet rääsyt. Monisivuisen käsikirjoitukseni asemasta löysin juuri saamani takin taskusta hebreankielisestä rukouskirjasta irti reväistyn sivun, joka sisälsi juutalaisten tärkeimmän rukouksen Shema Yisrael. Olisinko voinut tulkita tällaisen ´yhteensattuman´ muuksi kuin haasteeksi elää ajatukseni sen sijaan, että vain panisin ne paperille."



"Kun Jeesus varhain aamulla oli palaamassa kaupunkiin, hänen tuli nälkä. Hän näki tien vierellä viikunapuun ja meni tutkimaan sitä, mutta ei löytänyt siitä muuta kuin lehtiä." (Matt. 21:18-19) Jeesus oli yöpynyt Betaniassa. Eletään maanantaiaamua keväällä 33 jaa. viisi päivää ennen ristiinnaulitsemista. Viikunoiden varsinainen satoaika on kesäkuu ja taas uudestaan elokuussa. Koska viikunapuussa oli lehtiä, siinä olisi näin keväällä pitänyt olla pienen pieniä varhaisviikunoita, jos puu oli hyvin hoidettu. Varhaisviikunat ovat katkeria ja niitä täytyy viiltää veitsellä, jotta karvas maku poistuu. (Seppo Kangas, Aapeli Saarisalo, Jukka Thure´n) Koen, että kärsimys, jota koen lasteni isänsä torjumisen takia, on viiltänyt katkeruuteni esiin. Näin taivaallinen viinitarhuri haluaa rakkaudessan hoitaa minuakin. Arpiset haavat

Ne, jotka ottavat Jumalalta vastaan vain hyvää, uskovat kahteen jumalaan. Vanhan testamentin kärsimyskertomus osoittaa, että Paha saa toimia vain Jumalan sallimissa rajoissa. Job menetti omaisensa ja omaisuutensa, mutta sanoo: "Alastomana minä tulin äitini kohdusta, alastomana palaan täältä. Herra antoi, Herra otti, kiitetty olkoon Herran nimi!" (Job. 1:21). Timo Veijolan mukaan Jobin suurin kärsimys oli vaiennut Jumala, kunnes Hän ilmaisee itsensä ja vie Jobin eläintarhaan oppimaan Luojan suuruutta. Jobin silmät avautuvat: "Nyt minä ymmärrän, että kaikki on sinun vallassasi eikä mikään suunnitelmasi ole mahdoton sinun toteuttaa. Sinä kysyit: ´Kuka on tämä, joka näin peittää minun tarkoitukseni mielettömillä puheillaan?´ Minä se olen. Olen puhunut mitään ymmärtämättä asioista, joita en käsitä - ne ovat minulle liian ihmeellisiä. Sinä sanoit: ´Kuuntele nyt, kun minä puhun. Nyt minä kysyn sinulta, ja sinä vastaat.´ Vain korvakuulolta sinut tunsin. Nyt ovat silmäni nähneet sinut. Sen tähden minä häpeän puheitani ja kadun niitä tomussa ja tuhkassa." (Job. 42.2-6) Kertomuksella on onnellinen loppu, kun Job saa kaksin verroin sen, mitä oli menettänyt, paitsi saman määrän omaisia, koska toiset olivat "tallella siellä". Masai Mara


Masaccio
Oliko Kristuksenkin suurin kärsimys vaikeneva Isä. "Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut?" "Herra, sinun Jumalasi, on sinun keskelläsi, sankari, joka auttaa. Hän ilolla iloitsee sinusta, hän on ääneti, sillä hän rakastaa sinua, hän sinusta riemulla riemuitsee."  (Sef. 3:17 KR-33/38) Isän käsiin Poika kuitenkin antoi henkensä.

Kolminaisuus ei mennyt rikki Golgatalla. Kristuksen ylösnousemus on huuto, jolla Jumala hillittyään itsensä ja oltuaan väkivallan kohteena, rikkoo lopulta hiljaisuuden. (Cantalamessa, Kolminaisuus) The Passion of the Christ

Ihmiskunnan suuret ajatukset ja teot ovat lähtöisin hylätyistä ja heikoista. Henkinen kulttuuri on ennen kaikkea kärsivien työtä. - Kalle Achte´

Ei ole ehdottoman arvokasta olla tässä kärsimyksen maailmassa psyykkisesti tai fyysisesti liian terve. Terveys on kova. Se on kernaasti sitä mieltä, että kärsimys on heikon sielun merkki, ja se vaatii, että kaikkien tulisi olla yhtä kelvollisia ja tyytyväisiä kuin tämä karkeatekoinen itse. - Johan Landqvist

Terveys on onni. Kellä se on, älköön antako sen muuttua hengen kuolemaksi. - Arvi Kivimaa

Miten


"Se, jolla on miksi elää voi kestää mitä tahansa miten." (Nietzsche) Psykiatrien mukaan natsien, japanilaisten ja korealaisten keskitysleireissä pysyivät parhaiten hengissä ne, jotka tiesivät, että heitä odotti toteutettava tehtävä. Tästä todistaa henkilökohtaisesti psykiatri  Viktor Emil Frankl Aushwitzin ja Dachaun vanki 119 104. Selviydyttyään omasta helvetistään hän sanoo: "Me olimme kaikki kerran olleet tai kuvitelleet olevamme jotakin. Nyt meitä käsiteltiin täydellisinä nollina. Tietoisuus omasta sisäisestä arvosta on ankkuroitunut korkeampiin, lähinnä henkisiin seikkoihin, eikä leirielämä voi sitä järkyttää. Mutta kuinka moni vapaakaan mies omaa sen? Olemme realistinen sukupolvi, sillä olemme oppineet näkemään ihmisen sellaisena kuin hän todella on. Siitäkin huolimatta, että ihminen on rakentanut Auschwiztin kaasukammiot, hän on pystynyt myös selkäsuorana astumaan noihin kaasukammioihin Isä meidän-rukous tai Shema Israel huulillaan." (Ihmisyyden rajalla) Day in Auschwitz

Hepr. 13 (zoomaa)
Ihminen, joka Raamatun ilmoituksen mukaan ymmärtää, että hän on luotu, langennut ja lunastettu, tiedostaa arvonsa. Rakkauden apostoli, joka sai muiden alkuseurakunnan kristittyjen kanssa kokea vainoa, monet aina marttyyrikuolemaan asti, sanoo kirjeessään: "Rakkaat ystävät, jo nyt me olemme Jumalan lapsia, mutta vielä ei ole käynyt ilmi, mitä meistä tulee. Sen me tiedämme, että kun se käy ilmi, meistä tulee hänen kaltaisiaan, sillä me saamme nähdä hänet sellaisena kuin hän on. Jokainen, joka näin panee toivonsa häneen, pitää itsensä puhtaana, niin kuin hän on puhdas ja pyhä." (1. Joh. 3:2-3) Mun Jeesus elää


Kärsitään yhdessä




Kärsimyksen tarkoitus on siinä, miten
ihminen kestää väisttämättömän kohtalonsa.
Oikean asenteen löytäminen kärsimykseen
on korkein mahdollisuus toteuttaa elämän
tarkoitusta. - Viktor E. Frankl
Klikkaa suuremmaksi





"Oi, näytä taivaan tie nyt mulle.
Suo tyydyn siihen, mitä jaat.
On lainaa vain Sun lahjas parhaat,
kun annat ottaa myöskin saat.
Jos kätes vahva tahtoo johtaa,
ei häivy eestä toivon maa.
Saan uuden toivon taivahassa,
kun toivo täällä katoaa."


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

BIPO

MY EASTER

ADHD/AS/BD DENTAL SURGEON in Ostrobothnia